Welovetiszato

2019. június 3.
Bringatúrák a Tisza-tó körül: Tiszafüred-Tiszaderzs naplemente túra 30 km

Két keréken a Tisza-tó körül

Ezen a szakaszon lehet némi Balaton-part élményünk, mert az egy irányba 15 km-es táv első része lakott területek, kikötők mellett halad. Egy nagyon kellemes, karikázós tempóban is maximum egy órás távolság, egy rövidebb túrára, gyerekekkel, idősebbekkel közös bringázásra ajánlott elugrani Tiszaderzsre. A forgalom egy rövidebb szakasz kivételével szinte nulla, így kifejezetten biztonságos is. Közben rengeteg büfé, kikötő, étterem van, így sem szomjan, sem éhen nem fogunk halni.

Kitaláltuk, hogy szombaton a 3 kisebb gyerekkel csinálunk egy bringás naplemente túrát. Nem akartunk messzire sem menni és nem is a teljesítményhatárok kergetése volt a cél, a Tiszafüred-Tiszaderzs oda-vissza pont jónak tűnt. Plusz volt egy feladatunk, a PET Kupa plakátok szétosztása a part menti települések kikötőiben és vendáglátó helyein.

Fél ötkor indultunk el, a Tisza-tavi Kerékpáros Centrumban béreltünk egy utánfutót a legkisebb gyermeknek és nekivágtunk a gátnak. Aki még nem járt ezen a távon, érdemes tudnia, hogy a kerékpáros centrum és az Albatrosz kikötő közötti gátszakasz nem aszfaltozott, nagy eső után saras, így mi is kerültünk egyet és a 33-as út melletti jól kiépített kerékpárúton, majd a körforgalomnál jobbra fordulva értünk el a tiszafüredi szabadstrandig, ahol felkanyarodtunk a gátra és irány dél. Ha valaki már itt elfárad, az Albatrosz kikötőben korrekt kis italozó üzemel, de kártyával nem lehet fizetni és nem túl környezetbarát módon, mindent műanyag eldobható pohárba mérnek :(. A gáton itt találkozhatunk futókkal, babakocsit tologató anyukákkal és van némi autós forgalom is.

Tiszaörvény kb. 2 km, bal oldalt van a STÉG büfé, ha inkább itt állna meg valaki, akkor a vízparton vagy a fenti teraszon nézheti az árteret. Még egy kis tekerés és elérünk a híres Horthy csatornáig, az ország egyetlen függő csatornájáig. Tiszaörvényen két kikötő is van, ha ledobnánk a bringát és vízre szállnánk: a Kormorán és a Szabics. Utóbbinak jó kis túraprogramjai vannak az ártérbe. A Szabics kikötővel szemben pedig a Hello Hal vár mindekit, aki szereti a Fish’n’chips-et.

Itt kezdődik az út romantikus és nyugis része. Szinte forgalom nélkül, madrácsicsergés és békakuruttyolás mellett tekerhetünk le Tiszaderzsig (vagy akár tovább Abádszalókig). Út közben két kisebb kikötőbe még betérhetünk pihenni és inni valamit, a Katamaránba és az Aranyosiba. Jobbra morotvák, csatornák, lápos területek, elképszető madárvilággal és gyönyörű színekkel, balra pedig a gát aljában fás-ligetes részek, ahonnan gyakran bújik elő egy őz vagy eg nyúlcsapat.

Tiszaderzs kikötőhöz érve balra le kell hajtani a gátról, ha a környék legjobb halászléjét és a nagyon finom almáspitét szeretnénk megkóstolni. A Tiszaderzsi Halászkertben mindig friss halból készülnek a haltételek, A szakácsnő pedig prímán süt! Mi ettünk egy harcsa halászlét, mert ezt nem hagytuk ki 🙂

Visszafelé ugyanez az út, érdemes megállni olykor és megnézni az ártéren lenyugvó naplementét. Ha nem országúti menetben bringázunk, akkor észre vesszük az apróbb dolgokat mis. Mi a gyerekek tempójához igazított bringázásnak köszönhetően futottunk bele egy szép nagyra nőtt mocsári teknősbe. Védett állat, soha ne vigyétek haza! De ha az úton találjátok, kíméletesen fogjátok meg és tegyétek be a fűbe, nehogy egy autó áthajtson rajta.

A jó kis bringázást a Csepel Bike támogatta.