2020 legmenőbb programja: Tiszai nyaralóhajózás
Megnéztük közelről a Tisza jövő évi szenzációját.
Hatalmas! Ez az első benyomás, amikor kívülről megpillantjuk a Nicols Estivale Octo típusú csatornahajót a Hungexpo pavilonban. Tömeg, mindenhol magasra épített pavilonok, mégis bármelyik bejáratból jól látható a terem közepén felállított hajó. Közelebb érve azért visszafogottabbak leszünk, a hajó tréleren van, 7 lépcsőfok, mire a fedélzet szintjére jutunk, plusz ugye a tömegérzethez hozzátesz az is, hogy látjuk azt, amit vízen már nem, a víz alatti traktust. Nagyjából besaccolva a vízvonalat, ez a hajó a vízen már maximum hosszú lesz, de nem borzasztóan magas. Kicsit megkönnyebbülünk, mégis jobb egy olyan hajó, amely belesimul a tájba, mint amely uralja azt.
Kívülről nagyon jól néz ki, elölről van egy kifejezett bája, kedves ezekkel a gumi ütközőkkel és a két horgonyzemmel. Azért egy kajakból 5 méterről nézve, ahogy felénk tart, inkább ugranánk :). Oldalról olyan mint az autótörténeti és formatervezési klasszikussá érett Jaguar E-Type: hosszú orr, rövid cockpit, csapott far. Ugye megvan?
Bent bármelyik 50 lábas balatoni vitorlás megirigyelhetné a bőséges teret. Az orrban két kabin, összetolható vagy tetszőlegesn széthúzható két-két ággyal. Velük szemben egy-egy mini fürdőszoba-wc kombó, teljesen jól használható, némely panelben kisebb helyen kell megoldani a vizes ügyeket. Még két, ugyan kisebb kabin, szintén két-két ággyal. Itt alszanak a gyerekek :). A cockpit szintjén a dupla vezetőülés mellett a másik oldalon szintén dupla ülés, mögötte pedig a 11 nm-es nappali-konyha-értkező, ami vész esetén még további két fekvőhelyet tud biztosítani, így lesz az Octo (8) tíz férőhelyes. Van rendes tűzhely, tv-dvd, családi méretű hűtő és bőséges csatlakozási lehetőség további elektromos készülékek részére (230V, USB-k).
A vitathatlanul legjobb hely azonban a tetőn kialakított vezetőállás, ahonnan a hajó is jobban belátható (kikötésnél azért előny) meg persze ez adja meg az igazi életérzést.
Ebben a felszereltségben és helykínálatban veri bármelyik lakóautót és az 50 láb körüli vitorlások jó részét.
A hajót egy 55 lovas fejlett dízelmotor hajtja, amely teljesítményre ugyan nem tűnik soknak, de ez a motor nem a pörgős, hanem a nyomatékos igényekre van kitalálva, tökéletes a folyami hajózáshoz. A dízel egyébként nagyon üzemanyag takarékos és környezetbarát technológiájú, a 270 literes üzemanyag tankkal közel két hétig hajókázhatunk normál körülmények között.
A fordulást, kikötést orrsugár kormány segíti, ami már egy közepes vitorláson is megszokott felszereltség.
Krúzoló üzemmódban 5 csomós, azaz kb 8 km/órás sebességre képes, de van szervíz üzemmód, amikor megnövelhető a teljesítmény. Ennél a sebességnél nem kell több a hazai vizekre, a nyélgázon 9,9 Le-s motorokkal ladikban robogó horgászok persze lehagynak bennünket, de az egy másik sport 🙂
Nyaralni, “lakni” nagyon jó lesz rajta, de milyen lesz vajon vezetni? A külföldi YouTube videókat nézve nem különösebben nehéz az irányításuk, kis gyakorlással bárki megtanulhatja. A hossza gondot jelenthet, de mivel a folyóra és nem az árterülekre tervezik az üzemeltetését (oda be sem mehet majd, erről GPS alapú korlátozással gondoskodnak), bőven lesz hely vele forgolódni (amiben a már említett orrsugár kormány segíteni fog).
Ki fogjuk próbálni!