Welovetiszato
Welovetiszato
  • heti program
  • Podcast

Madárles Hortobágy határában – hangtalanul négy keréken

bcsheinz
·
2020. november 18.
Madárles Hortobágy határában –  hangtalanul négy keréken

Hogy lesz hangtalan madárles Hortobágy határában?

Úgy, hogy Hyundai Kona elektromos autóból csináltuk. De ez nem autóteszt, hanem késő őszi programajánlónak indult cikk a járványhelyzet idejére. Menet közben kiderült, hogy egy elektromos autó megkönnyíti a madarak becserkészését. Az esőzések miatt a traktorok széttúrták a földutakat, eszünkbe sem jutott még terepjáróval sem kimenni a földekre madarakat cserkészni. Helyette úgy döntöttünk, körbejárjuk a Tisza-tó déli részét, a Hortobágy és a tó közötti területet a futkosós autóval. A Tiszaigar, Tiszaszőlős, Nagyiván, Kócsújfalu útvonal egyébként olyan botrányosan rossz, hogy indokolt lett volna az aszfaltra is terepjáróval menni, de nem így lett, mert kiderült egy nem várt tulajdonsága az elektromos autónak.

Kis etológia (azaz állati viselkedéstan)

Több kutatás is vizsgálta már, hogy a vadállatok, köztük a leggyakrabban látható és hallható madarak hogyan igazodtak az ember közelségéhez. Rengeteget lehet olvasni arról, hogy költöztek be a városokba az elmúlt évtizedekben a rigók, a baglyok, a vércsék, de akár sólymok is. Vagy kedvenc népi madarunk, a fehér gólya, ami evolúciós léptékkel számolva nem olya régen költözött a házaink tetejére és a villanyoszlopokra (belátható: villanyoszlopok kb 100 éve vannak). Persze rengeteg madár, például ez előbb említett fehér gólya rokona, a fekete gólya épp ellenkezőleg, nagyon távolságtartó, kerüli a településeket és az embereket. Vagy a darvak, amelyekről köztudott, hogy már 100 méterről is felröppennek, ha meglátják az embert. Ugyanígy a gémfélék és a ragadozó madarak többsége. Ugyan ismerik az embert, de kerülik. A “beazonosításban” segít a kétlábon járó alakunk, ezért van az, hogy egy marhacsorda között lépdelő gulyás egészen közel tud elmenni egy daruhoz, míg a magányos vagy csoportos emberek megriasztják őket.

A járművekkel más a helyzet, azoktól kevésbé félnek, ezért láthatunk rengeteg egerészölyvet, de akár út szélén lépkedő kócsagokat, autó mellett bogarászó fácánokat. Az autóval is óvatosak, ha lassan közelít vagy megáll, ekkor már bizalmatlanabbak. De például a lassú traktoroktól nem félnek annyira. A viselkedés mögött az a részben öröklött, részben tanult magatartásforma van, hogy mi jelent veszélyt rájuk nézve. Az ember egy cserkelő ragadozó a madár szemében, a nagy sebességgel elhaladó autó viszont csak egy zajos, fura tárgy. Ha lassít, akkor viszont megint bekapcsol a zsákmányállat ösztön és menekülésre fogják.

Madárles Hortobágy szívében

Nem mindenki egy Máté Bence, aki olyan leseket épít mindenhova, hogy máshol azt apartmannak adják ki a tengerparton. Nekünk a madárles hortobágy i verziója:  mobil lessátor és mindenféle tákolmányok, néha még az sem, szóval ha láttok földön feküdni álcahálóval és náddal letakart embereket, azok mi vagyunk nagy eséllyel.

Eddig.

Ugyanis kiderült, hogy ez elektromos autók vásárlói a madárfotósok, birdwatcherek lehetnek a jövőben. Darvak 20 méterről? Simán. Kerecsensólyom 15 méterről? Hát persze! Őz az árokparton 5 méterre? Az is megy.

A titok az, hogy az autó teljesen hangtalan (mármint ha kikapcsoljuk a gyalogosvédő űrhajóhangot), plusz leszámítva a gördülési zajt. Valamint, nem kell fékezni, elég használni a motorféket és az autó hangtalanul megáll. Kellően alacsony sebesség mellet, ami az eddigi tapasztalatok szerint 10-20 km/h között van, a madarak még számukra veszélytelen autónak nézik, rá sem hederítenek. A hangtalan és gyors lassulásra sem figyelnek oda, de ha igen, akkor is csak figyelemmel kísérik. Az egyetlen veszélyfaktor az elektromos ablak és a benti mozgolódás, de ha ezekre ügyelünk, van jópár másodpercünk elkészteni egy-egy jó fotót.

Bezöldültünk

Kifejezetten a Tisza-tó körüli tekergéshez szereztünk be egy Hyundai Kona-t, ami az egyetlen elérhető, nagy hatótávolságú, kicsit emelt hasmagasságú elektromos autó. Nem SUV, nem SAV és végképp nem terepjáró, de annyira pont elég, hogy óvatos tempóban kibírja a Kócsújfalu-Nagyiván közti utat, ami egyébként nagy szó. A hatótávolságra sincs eddig panasz, traktoros még nem húzott minket haza :).

A Tisza-tó és a Hortobágy megérdemli, hogy ügyeljünk a lég- és zajszennyezésre. Tudjuk, az a pár autó nem oldja meg a helyzetet, de madarász hasonlattal élve: reméljük egy fecske is csinál nyarat!

 

 

Címkék:
  • természet,
  • természetfotózás