Zádori-híd, amely sehonnan-sehová nem vezet…
A Zádori-híd, amelynek csak öt lyuka van
Valószínűleg még a környéken élők közül sem sokan ismerik a hidat, a történetét pedig végképp. Karcag és Nádudvar között, a puszta közepén áll egy régi kőhíd, mely már nagyon régóta nem tölti be azt a funkcióját, amiért megépítették. Elfeledett úton, elfeledett híd… De hogyan kapcsolódik A Zádori-híd a Tisza-tóhoz?
A hortobágyi Kilenclyukú-híd elődje a Zádori-híd
A híd megpillantásakor az ország emblematikus, szinte mindenki által ismert hídja, a hortobágyi Kilenclyukú-híd jut róla az eszünkbe. A hasonlóság nem véletlen, a Zádori-híd szolgált mintájául az onnan 30 km-re megépült, ma jóval ismertebb és még használatban lévő Kilenclyukú hídnak. A híd 20 évvel előzte meg hortobágyi társát, már 1806-ban épülni kezdett, így igazából a Zádor-híd az eredeti, és a Kilenclyukú építésekor ebből merítették az ihletet. Az 1809-ben elkészült Zádori-híd maga is kilenc nyílással rendelkezett.
Na de hogy került oda és miért pont oda?
A híd egy teljesen kopár, víztől tényleg nagyon messze eső területen köt össze két partot a száraz rét felett. Mire kellett itt egy híd? Nos azért, mert a hídon haladt keresztül a Budapest-Szolnok-Debrecen postakocsi útvonal, mely egyben sóútként is funkcionált, így az ország egyik- és a Hortobágy talán legfontosabb útvonala volt.
A másik ok, hogy ezen a vidéken még Széchenyi előtt a szabályozatlan Tisza vízfolyások százait hozta létre, melyek közül a legnagyobb a Zádor-ér volt. Ehhez még hozzá járult, hogy akkoriban ott a talaj rendkívül mocsaras volt. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen fontos kereskedelmi és postai útvonalnak nem állhatta útját a víz sem, így hamar elkészült a Zádor-éren átívelő fahíd. Ez a híd azonban nem bírta a folyamatos víznyomást, ezért kellett kőhídra cserélni.
Ma már a hídnak csak 5 nyílása van, mivel 1830-ban hatalmasabb áradás zúdult a környékre, mely elsöpörte a híd két-két szélső pillérét. Később kiderült, hogy az építményt eredeti állapotában helyreállítani nagyon nehéz lenne, így nem építették újra a leomlott 4 boltozatot.
A hajdani vízi világ mementója
Pusztulása a mocsarak lecsapolásával kezdődött, mely következtében a mocsaras vidékek nagy része eltűnt a területről, így került a híd a puszta közepére. A mocsarak helyén szántóföldek jöttek létre, amelyek kialakításakor a korábbi útvonalakat is gyakran más irányba terelték, ez pedig a sóutat is érintette. Ennek az útnak a mai utódja a 4-es számú főút.
A híd megközelítése
Karcag felől arról az utcáról közelíthető meg, ahol a Gál-féle szélmalom is található. A város határától néhány száz méterre az út kettéválik, de egy tábla jelzi, hogy merre található a műemlékhíd. Az aszfaltozott úton hatalmas kátyúkat kell kerülgetni, majd az utolsó szakaszon egy poros, göröngyös úton érkezhetünk a célhoz.